Forum Ekonomiczne – Edycja 2021_główne_zdjęcie
26.08.2021

Forum Ekonomiczne – Edycja 2021

Wizja rozwoju E-gospodarki – ekspert 2021

Firmy w obecnych czasach dzielą się na dwie grupy: pierwsza z nich czyli grupa, która nie była gotowa na cyfryzacje, digitalizacje przed pandemią. W momencie rozpoczęcia pandemii nie było czasu na automatyzacje, ponieważ było mnóstwo innych wyzwań i trzeba było sobie z nimi radzić. Oraz druga grupa, w której firmy wprowadziły przed pandemią roboty, bardzo przyspieszyły, ponieważ posiadały już kompetencje oraz zauważyły ze wdrażanie kolejnych etapów automatyzacji bardzo im pomoże. Więc te firmy które wcześniej nie wdrażały takich systemów są bardzo zainteresowane takimi rozwiązaniami ponieważ chcę zdążyć przed kolejnymi wyzwaniami, które czekają na nich w przyszłości.

Procesy związane z robotyzacją oraz automatyzacją znacząco przyśpieszyły w przedsiębiorstwach w trakcie trwania pandemii. Pandemia niejako obnażyła słabości dużych organizacji w szczególności czy to w zakresie komunikacji zewnętrznej czy wymiany informacji dostępu do nieustrukturyzowanej informacji czy też na styku front office klient-użytkownik. To są właśnie te obszary, które podczas pandemii miały trudny czas, przedsiębiorstwa, które nie wdrożyły wcześniej systemów usprawniających taką pracę jak chociażby brak używania w przedsiębiorstwach komunikatorów wewnętrznych musiały szybko wdrożyć takie rozwiązania.

Automatyzacja jest warunkiem koniecznym dla niektórych firm, a jego nie spełnienie może przełożyć się na brak możliwości uczestnictwa w międzynarodowej wymianie handlowej.

AutorRadosław GrabowskiCEO, Robotpol

Ponieważ sztuczna inteligencja oznacza, że razem z maszynami będziemy podejmować decyzje ważące o inwestycjach, zatrudnieniu, optymalizacji cen itd. To oznacza, że tak naprawdę największym wyzwaniem jakie będzie stało przed firmami będzie zmiana procesów, zmiana profilu myślenia co do tego jak te technologie ugruntować. To już się dzieje.

Największą barierą dzisiejszych przedsiębiorców, którzy jeszcze nie wdrożyli automatyzacji jest brak świadomości jakie benefity, zalety może dać taki proces. Z drugiej strony jest to obawa przed wysokimi kosztami, obawa przed porażką, obawa przed tym, że otwieramy ogromny projekt, który będzie trwał miesiącami. Na każdym szczeblu organizacji nie tylko na szczeblu samych firmy, ale także samych dostawców panuje takie przekonanie, że wdrożenie technologii to jest coś co wymaga dużo czasu, dużych nakładów finansowych i na końcu może się uda, dlatego ważnym jest wiedza czym jest ta technologia i jak ją wdrażać.

fot. Wojciech Rojek. Na zdjęciu od prawej: Edyta Hołdyńska – Dziennikarka, tygodnik „Sieci” i tv wPolsce.pl, Olgierd Cieślik – Prezes Zarządu Totalizator Sportowy, Radosław Grabowski – Prezes Robotyzacja Polska, Piotr Kwiecień – Dyrektor Generalny Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, Wojciech Miedziński – Prezes Zarządu ARP Leasing Sp. z o.o., Grupa Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., Krzysztof Szubert – Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. Europejskiej Polityki Cyfrowej, Pełnomocnik RP ds. Szczytu Cyfrowego ONZ – IGF 2021, Prezes Zarządu NCBR Investment Fund ASI S.A., Andrzej Zybertowicz – Doradca Społeczny Prezydenta RP, Doradca Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego

Czas pandemiczny pokazał, że wprowadzenie automatyzacji, czy też robotyzacji jest szansą dla mniejszych firm na dogonienie często o wiele większej konkurencji. Ten czas pokazał również że te zmiany mogą, a nawet muszą być wdrażane.